• با ما در تماس باشید

    همواره برای ما این امکان وجود دارد که به مشتریان خود مشاوره تخصصی در زمینه کنترل و بهینه سازی احتراق را ارائه دهیم.

     

مطالب این صفحه توسط تیم فنی شرکت فروزان شعله تهیه گردیده است.

کپی برداری و استفاده از مطالب به هر نحو تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.


بهینه سازی احتراق در مشعل

بخش دوم


سیستم اصلاح اکسیژن (O2 trim) چگونه کار میکند؟

پاسخ نسبتا ساده است، این سیستم برای اصلاح تغییرات، میزان سوخت و یا هوا را افزایش و یا کاهش میدهد. برای هر نقطه از نقاط کارکرد مشعل یک نقطه تنظیم اکسیژن (O2 Setpoint) وچود دارد. اگر میزان اکسیژن در گازهای حاصل از احتراق در آن نقطه افزایش یابد سیستم در آن نقطه از نقاط کارکرد مشعل هوا را کاهش یا سوخت را افزایش میدهد. و اگر اکسیژن کاهش یابد، عکس آن انجام میگردد. اکثرا با افزودن و یا کاهش هوای مشعل عمل اصلاح اکسیژن (O2 trim) را در مشعلها انجام میدهند زیرا این کار تاثیر کمتری در تغییر بار مشعل (Burner Load) دارد.

کاهش هوا در مشعلها باعث کاهش هزینه ها می شود در حالی که افزودن هوا باعث افزایش هزینه ها می شود. اما در حالت دوم سیستم ها اطمینان حاصل می کنند که فرآیند احتراق ایمن باقی مانده و آلاینده های   مونواکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته CO/H2 تولید نمی شود.

در حالت تئوری، محاسبات احتراق بدون در نظر گرفتن هوای اضافه انجام میگردد که این احتراق بیشترین بازدهی را دارد این حالت احتراق استوکیومتری  (stoichiometric combustion) نام دارد  و یک حالت نظری است که در آن دقیقاً مقدار مناسب مولکولهای اکسیژن با مولکولهای سوخت واکنش می دهد تا واکنش احتراق کامل شود.  به عنوان یک مثال ساده واکنش احتراق متان به صورت زیر میباشد:

CH4 + 2O2 = CO2 + 2H2O + Heat

کنترل و بهینه سازی احتراق بر اساس مقادیر مونواکسیدکربن و هیدروکربنهای نسوخته در گازهای حاصل از احتراق (COe control) در واقع رویکرد تجربی تری را پیش میگیرد که به سیستمهای احتراق اجازه میدهد در حالتی که شرایط  ایمنی احتراق ناشی از کاهش هوا حفظ میگردد، به شرایط تئوری،  احتراق استوکیومتری نزدیک شوند.

 

نمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فروزان شعله نمایندگی انحصاری شرکت لمتک آلمان در ایران می باشد.

LAMTEC Iran  |Foruzan Shole Energy engineering Company | Telephone: +98 (21) 44007200 | info@LAMTEC.ir