• با ما در تماس باشید

    همواره برای ما این امکان وجود دارد که به مشتریان خود مشاوره تخصصی در زمینه کنترل و بهینه سازی احتراق را ارائه دهیم.

     

مطالب این صفحه توسط تیم فنی شرکت فروزان شعله تهیه گردیده است.

کپی برداری و انتشار  مطالب به هر نحو تنها با ذکر منبع مجاز میباشد.


بهینه سازی احتراق در مشعل

بخش اول


کاهش هوای اضافه (اصلاح اکسیژن – O2 trim) به عنوان یکی از روشهای بهینه سازی احتراق در  کنترل مشعل میباشد که استفاده از آن افزایش راندمان, کاهش هزینه سوخت و همچنین کاهش آلایندگی را به همراه خواهد داشت.

 کاهش هوای اضافه (اصلاح اکسیژن – O2 trim) روشی شناخته شده دربهینه سازی  احتراق در مشعلها میباشد که امکان افزایش بهره وری سیستم , کاهش سوخت و کاهش آلایندگی را  در بهره برداری از مشعل مهیا میسازد.

در طول دو دهه گذشته سیستمهای کاهش هوای اضافه از سیستمهای با لینکهای مکانیکی بین سوخت و هوا  به  سیستمهای امروزی مبتنی بر میکروپروسسورهای پیچیده و سروموتورهای با دقت بالا جهت تنظیم میزان هوا و سوخت تبدیل شده اند.

مفهوم کاهش هوای اضافه  در مشعلها و سیستمهای احتراقی نتیجه توسعه فن آوری اندازه گیری میزان اکسیژن در محصولات حاصل از احتراق با سنسورهای اکسیدزیرکونیوم بوده است.

احتراق ایمن و بهینه نیازمند ترکیب میزان سوخت و هوای مناسب میباشد. هوای اضافه در احتراق با جذب حرارت شعله به صورت هوای داغ همراه با سایر محصولات احتراقی از دودکش خارج و باعث تلفات انرژی, کاهش راندمان و..... میگردد . همچنین کمبود هوا در احتراق سبب احتراق ناقص،با ایجاد آلاینده مونواکسیدکربن (CO) ،  هیدروکربنهای نسوخته (HC) و هیدروژن به صورت H2 و در نتیجه ناپایداری شعله ، افزایش آلایندگی ، و خطرات ایمنی میگردد.

برای جلوگیری از احتراق ناقص و حفظ شرایط ایمن،  مشعلها معمولا با مقادیری از هوای اضافه (Excess Air) راه اندازی میشوند. احتراق فرایند پیچیده است که عوامل و متغیرر های زیادی از جمله دمای هوا , رطوبت هوا، فشار هوا ( ناشی از ارتفاع از سطح دریا)، کیفیت سوخت و ....... در آن تاثیر گذار میباشند. در واقع هوای اضافه تضمبن میکند، حتی اگر هر یک از  متغییرهای تاثیر گذار در احتراق پس از انجام تنظیمات و راه اندازی سیستم تغییر کند ، روند احتراق این باقی میماند.

با استفاده از سنسورهای اکسیژن و اندازه گیری اکسیژن در گازهای حاصل از احتراق سیستمهای کنترل در این بخش از حلقه باز(open loop) به حلقه بسته (Close loop) تبدیل میگردند و این بدان معنا است که متغییرهای احتراق شناسایی و در جهت کاهش تاثیر منفی هر یک از متغییرها سیستم میتواند شرایط احتراق را اصلاح نماید.

 

نمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت فروزان شعله نمایندگی انحصاری شرکت لمتک آلمان در ایران می باشد.

LAMTEC Iran  |Foruzan Shole Energy engineering Company | Telephone: +98 (21) 44007200 | info@LAMTEC.ir